Direktlänk till inlägg 10 augusti 2011

Jag blir fan förbannad.

Av Sandra - 10 augusti 2011 18:30


Har ni någonsin sett den danska dokumentärserien "Unga Mödrar"?

Jag vet inte om det är för att jag är gravid och själv snart ska bli mamma, men jag blir så otroligt jävla förbannad på dom här tjejerna. Ursäkta, men det här inlägget kommer innehålla en hel del svordomar, och det beror inte på att jag inte kan uttrycka mig, utan pga att jag svär när jag blir arg.   


I alla fall...


Nu såg jag inte dagens program från början men det jag såg var tillräckligt. Här har vi en ung tjej, som är 15 år och har precis kommit hem efter att ha fött sitt barn. Hon bor hemma hos sin mamma som har fem barn. Eftersom den här tjejen är så ung och nybliven mamma, vill kommunen hålla koll på henne så att hon klarar av det. Så innan hon fick åka hem blev hon övervakad i 10 dagar för att se att allt gick bra. Och därefter  skulle en person från kommunen komma hem till henne två timmar om dagen.


För det första, tycker jag att det är inte mer än rätt att dom gör så. Flickan är 15 år gammal och är aldelles för ung för att klara av ett sånt ansvar. Men hon säger själv att det är fruktansvärt jobbigt att ha dom över sig hela tiden, och att hon visst det kan klara av detta ensam. Pappan var förmodligen inte med alls i bilden och mamman till flickan tyckte inte alls att det var konstigt att hennes 15-åriga dotter nyss blivit mamma. 15 åriga flickor är inte menade till att få barn!!


Det visade sig också att hela familjen, inklusive alla barn, förutom det yngsta, rökte. Och inomhus (Och detta accepterades av mamman, att hennes 15-åriga dottern rökte hemma!!!!!!). Den 15-åriga flickan rökte genom hela graviditeten och var rädd för att det skulle visa sig vara något fel på sin lille son, men som tur var, var där ju inget fel på honom. Enligt henne. ÄN! Men nu var dom i alla fall "duktiga" och gick ut och rökte nu sen bebisen kom. Amen för helveteeeee...


Jag har själv varit rökare! Och i över tio år dessutom! Men när vi fick reda på att vi skulle få barn så slutade både jag och Kalle. Klart att det var lite svårt i början, men så fort man tänkte på det lilla livet hostandes inne i magen blev man ju aldelles kall och det gav en styrkan att sluta. Så dom som säger att dom inte klarar av att sluta för att det är såååååå jobbigt snackar bara skit! Det handlar om att dom inte VILL sluta! Annars hade dom ju gjort det! Man vill ju vara så hälsosam som möjligt när man bär på sitt barn, herregud, det är väl självklart!? Man får ju inga garantier alls till att han/hon kommer födas frisk, så då gör man ju allt man kan för att försöka få det att bli så. Jag kommer inte att utsätta mitt barn för nån rök alls. Ingen får lov att röka nära mitt barn! Jag är så glad över att jag slutade, för det är ju inte hälsosamt för någon. Men det är ett beslut man tar och jag dömer ingen som röker. Gör det inte nära mitt barn bara. Så ska det nog gå bra!   


Men i alla fall, hur tänker folk? Att sätta ett barn till världen är ju det största och viktigaste som finns i ens liv! Och sen är beslutet helt och hållet upp till en själv om man tycker att man klarar det. Den här 15 åriga flickan kanske inte gjorde det rätta beslutet om man tänker efter. Man måste alltid, för alltid, prioritera sitt barns bästa först! Jag vet inte vad jag mer kan säga... Jag bara blev så arg när jag såg henne. Hur tänker man alltså...


Om ni tvunget ska vara intima vid sån tidig ålder som 15, SNÄLLA, se till att ni skyddar er!!! För ni är definitivt inte redo att bli föräldrar...



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 31 oktober 2011 19:38

Japp, nu överger jag bloggplatsen för att jag tycker inte att den lever upp till mina krav. Så hädanefter kommer jag blogga ifrån blogspot.com och min nys länk är:   sandra00-mittlivshistoria.blogspot.com ...

Av Sandra - 30 oktober 2011 12:14

    Igår firades det Halloween på Big Bowl och vi gick in för det ordentligt med pynt och kostymer. Tyvärr gjorde inte gästerna detsamma. Där var väl fem stycken på sin höjd som kom utklädda. Så tråkigt! Vågar folk inte eller? Vi i personalen var...

Av Sandra - 29 oktober 2011 12:16

Kom och fira halloween med oss på Big Bowl! Det är utklädnad som gäller och bästa kostym vinner ett fint pris! Så kom och bowla, spana in personalen och festa! Jag tar med min kameran så imorgon lägger jag upp bilder, förhoppningsvis! :)...

Av Sandra - 28 oktober 2011 12:30

  Japp det blev ännu en kur med antibiotika för tåhelvetet. Och fan ta den om det inte blir bättre denna gången. Tre tabletter om dagen i tio dagar! Ska bara komma ihåg att ta dom... Av någon anledning glömmer jag ofta såna saker...   Kvällen p...

Av Sandra - 28 oktober 2011 08:59

Sitter just nu på vårdcentralen. -igen! Men min förbaskade tå som fortsätter att jävlas med mig. Jag hoppas att dom ger mig en antibiotika kur till och att det gr över då. För inte fan vill jag att dom ska hålls på att skära och ha sig... Jag blir to...

Presentation


Bloggar om livet som nybliven mamma, blivande träningsfreak och shoppoholic.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Omröstning

Hur ofta läser du min blogg?
 Varje dag
 Några gånger i veckan
 Detta är första gången

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards