Alla inlägg den 28 juli 2011

Av Sandra - 28 juli 2011 21:05

Ja, då var denna dagen också snart över.


Idag har jag träffat Ac en sväng, vi var och fikade på Entré och sen gick vi ner en sväng till Big Bowl och hälsade på. Och nu sitter jag i soffan och myser med Kalle. Vi tittar på Inglorious Bastards, och har ätit en god middag. Första hemmalagade maten jag ätit på evigheter! De senaste dagarna har jag överlevt på mackor i brist på fantasi...


  Gott som fasiken var det!

Ja, gott folk, jag har inget speciellt intressant att skriva idag. Jag känner mig lite bättre och lite piggare för varje dag som går, och det är obeskrivligt skönt. Så jag hoppas att jag mår kanon i helgen så vi kan hitta på nåt roligt innan Kalle återgår till jobbet på måndag.


Jag bjuder i alla fall på en liten egobild! Godkväll!

 

Av Sandra - 28 juli 2011 14:45


Nu blir det en fika med min älskade AC   och såhär ser Dagens Mamma ut! Avslappnat kör vi på idag.


 

Av Sandra - 28 juli 2011 10:45

Gravid vecka 34

Älskade Kotten

Din bebis längd är denna veckan ungefär 32 cm från huvud till stjärt och 46 cm totalt. Den väger nu omkring 2.2 kg. Håret fortsätter att växa sig längre och tjockare. Bebisens hårfärg kommer troligen att förändras efter förlossningen, så om den är blond finns det en chans att det mörknar senare eller vice versa.

Det mesta av lanugohåret trillar av vid den här perioden, men vernixproduktionen ökar. Bebisen tar kalcium från dig för att kunna bilda skelett så därför är det viktigt att du för i dig mycket kalcium, antingen genom att dricka mjölk och/eller genom kosttillskott.

Om du skulle föda bebisen nu skulle den klara sig bra utanför livmodern, den största skillnaden mot ett fullgånget barn är lungornas mognad. även om lungorna i vecka 34 inte är helt färdigutvecklade så är chanserna goda att bebisen skulle klara sig utan intensivvård.

Bebisen flyter inte längre omkring utan vilar på livmodern. Naglarna har nu vuxit över kanten på fingrarna och bebisen kan riva sig på dem.

Tjocka, trötta Sandra

Från naveln är det c:a 14 cm till den övre delen av din livmoder, men tänk på att detta mått kan variera från individ till individ. Du ska inte oroa dig om du inte har exakt samma mått som dina gravida vänner så länge som du växer som du skall. En växande livmoder är ett tecken på att bebisen där inne växer bra.

Dina Braxton-Hickssammandragningar tilltar i styrka och frekvens allteftersom din kropp förbereder sig för förlossningen. Sammandragningarna börjar i övre delen av livmodern som blir spänd och hård för att sedan sprida sig nedåt och slappna av. Många misstar de här "övningssammandragningarna" för verklilga förlossningsvärkar, men det är oftast falskt alarm. Ett sätt att avgöra om det är Braxton-Hicks eller "verkliga" sammandragningar kan vara att gå omkring en stund. Om spänningen då släpper, och om det inte gör ont så är det nästan säkert Braxton-Hicks du upplever.


Magen   

   


Mina tankar


Som ni kanske har märkt på mina senaste inlägg har detta förmodligen varit den jobbigaste och tuffaste veckan rent fysiskt hittills. Jag mår inte bra alls och ingen hittar något fel på mig. Det känns som om tiden står stilla och att det är en evighet tills det är dags. Och mitt tålamod börjar tryta lite om jag ska vara helt ärlig. En dålig vecka med andra ord. Men vi har i alla fall varit på Ultraljud där vi fick se vår lille älskling!    Han låg där inne och hickade, som vanligt. Och han var så fin så och allting såg jättebra ut. Han vägde 2454 gram och beräknas väga ca 3900-4000 gram när han föds. Det är rätt häftigt att dom kan räkna ut sådana saker! Men det var iaf lugnande att höra att han mår bra där inne.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Bloggar om livet som nybliven mamma, blivande träningsfreak och shoppoholic.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Omröstning

Hur ofta läser du min blogg?
 Varje dag
 Några gånger i veckan
 Detta är första gången

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards