Alla inlägg den 13 juli 2011

Av Sandra - 13 juli 2011 22:10

Imorgon står klockan på 32+0

Gravid vecka 32

Lille Kotten   

"I vecka 32 väger din bebis närmare 1.8 kg och är c:a 44 cm från topp till tå.

Under den här perioden rör bebisen sig mer och kraftfullare än någonsin. Kommande veckor bli utrymmet att röra sig allt mindre, och den så kallade fosterställningen blir den enda möjliga. Håll reda på fosterrörelserna och kontakta MVC om de plötsligt skulle minska i frekvens och/eller intensitet.

Tillväxttakten avtar nu något och utgörs främst av ökat underhudsfett som också gör att bebisen ser rundare och mindre skrynklig ut. Amningsreflexen är utvecklad och vid beröring av kinden vänder bebisen på huvudet för att söka efter bröstet, och beröring av underläpp gör att den öppnar munnen. Den klarar också att suga och svälja på ett koordinerat sätt.

Tjocka, men ack så lyckliga mamma Sandra   

Din livmoders översta del finns nu c:a 13 cm ovanför naveln. Nu när bebisen vuxit sig så stor och livmodern är högre i buken kan du märka av en ny upplevelse: när bebisen ligger uppochner i mage kan den sparka uppåt och träffa dina revben. Trycket kan göra att det känns ömt, särskilt om bebisen fastnar med en fot mellan revbenen. Du kan delvis förhindra detta genom att sitta upp så mycket som möjligt.

Då bebisens behov av vitaminer och mineraler är större än någonsin nu så bör du fortsätta att äta ditt vitamintillskott ända fram till förlossningen. Om du inte redan har gjort det så kan det vara ide att skriva ett förlossningsbrev där du bland annat berättar om hur du ser din förlossning och vad du vill undvika."


Japp, nu börjar det närma sig. Jag längtar så mycket, det går liksom inte att beskriva! Jag tänkte bjuda på ett härligt litet bildspel, där man ser förändringen :)


                  


  

Av Sandra - 13 juli 2011 14:26

Åh!Jag äger en sketen jävla laptop som låter som ett flygplan när den är igång, och nu fick den spel och bara lade av. Hur ska jag kunna blogga om jag inte har en fungerande dator? Visst, vi har en stationär men det hade varit så mycket smidigare med en liten laptop också. Så man kan surfa och göra saker samtidigt. Man blir ganska låst tex när en vill titta på film, då vi gör det genom datorn... Onoff, kursade tydligen. Kanske ska gå ner där och slå ett öga, dom kanske har sinnessjuk rea? Japp! Dagens uppdrag! Ska bara pitcha detta till min kära man också ;)

Av Sandra - 13 juli 2011 09:21


Jag satt nyss och funderade... Nu är det ca 7 månader sen jag slutade röka. Jag kan ärligt säga att jag är sjukt stolt över mig själv att jag lyckades sluta så tvärt, fast det var ju inget snack om saken, jag är ju gravid!


Jag tycker det är upp till var och en, absolut. Men när jag började läsa riskerna med rökning under graviditeten blev jag aldelles kall.

  • Dålig fostertillväxt - sannolikt ökar då också risken för dödföddhet
  • För tidig förlossning - ökar i sin tur risken för neonatal död (död under de första fyra levnadsveckorna)
  • Plötslig spädbarns död - ökar risken för död under senare delen av första levnadsåret

Död, död, död. Det var liksom inget snack om saken. Men så hör man andra som säger "Jag rökte under heeela min graviditet och det är minsann inget fel på mitt barn!". Wow. Vilken jäkla tur han/hon har haft! Jag hade aldrig kunnat leva med mig själv om något sånt skulle hända, jag hade ju hela tiden tänkt på om det var pga min otroligt korkade rökning?!


Nä, så grattis till mig som tog mig i kragen och slutade! För det är ju trots allt farligt för mig också.     


Hur känner jag nu då? Kan jag bli sugen?

Oja, det kan komma när som helst, då jag känner det i hela kroppen hur den skriker efter en cigarett. Men när jag känner doften av det, luktar det förfärligt. Jag dömer absolut inte de som röker, det är upp till var och en. Och som gammal rökare är jag mer förlåtande mot dom som röker. Jag skulle liksom aldrig säga något illa om någon bara för att den personen är rökare. Världen har rökt i hundratals år, kanske tusentals, så det är liksom inget nytt som vi måste tackla.


Och när den här lille kotten är ute, ska jag banne mig hålla mig rökfri också! För jag tänker leva i hundra år.


  Stackars bebbe, som ligger där inne och hostar.   

(OBS! Bilden föreställer INTE mig själv)

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Bloggar om livet som nybliven mamma, blivande träningsfreak och shoppoholic.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Omröstning

Hur ofta läser du min blogg?
 Varje dag
 Några gånger i veckan
 Detta är första gången

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<<
Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards